U drugoj godini realizacije proširenog „Obrazovnog kruga“ sa temom istraživanja i dvojezičnog predstavljanja kulturne baštine, učestvovalo je 129 učenika osnovnoškolskog uzrasta i jedna grupa srednjoškolaca. Đake je iz Srbije, Italije i Francuske vodilo 12 nastavnika.
Riznica materijalne i nematerijalne kulturne baštine predstavljena je nizom zajedničkih časova. Susretima je prethodio vršnjački rad učenika, koji su kroz film, fotografiju i bilingvalnu reč preneli autentične utiske iz srpske i francuske prestonice, iz francuskih gradova Nožan sir Marn, Etip i Miluz, iz italijanskog grada Tori di Kvartezolo, a Srbija se još predstavila starinama Sombora, znamenitostima Zaječara, velelepnim građevinama i drevnim duhom Novog Pazara.
Interesantno je da su prošle godine đaci iz dopunske škole pravili prezentacije o Srbiji na srpskom jeziku, a đaci iz Srbije o Francuskoj na francuskom jeziku. Sada su zamenili uloge i način istraživanja. Svako od njih posećuje znamenitost grada u kome živi i dvojezično izveštava o njemu.
Lep prizor je videti toliko učenika okupljenih u dve zemlje oko računara, a još lepši je osećaj probudila činjenica da su svi – i oni koji ne vole gramatiku i uobičajeni tok časa – zainteresovani.
Gradovi su se povezali u svesti učenika kroz slike kulturno-istorijskih znamenitosti, govorilo se na oba jezika, čuo se pravilan izgovor, a časovi su zapamćeni po radosti i komentarima da je bilo „baš interesantno“.
„Kombinujući audio, vizuelni i pisani materijal, učenici su pokazali timski duh i smisao za informacione tehnologije“, primetila je Dragana Vučković, profesorka francuskog i realizator projekta iz Poljoprivredno-veterinarske škole u Svilajncu. Redovnost dolazaka na nastavu i posećenost časova, uz odgovornost i blagovremenu izradu istraživačkih radova, jedan je od pokazatelja nivoa učeničke motivacije i uspešnosti samog projekta.
„Bogatstvo i raznolikost kulturnih dobara predstavljenih kroz radove probudili su izuzetno zanimanje za ovakav oblik prenošenja znanja i način učenja“, zabeležila je Biljana Štrbac, profesorka francuskog jezika i realizator projekta, dok je Snežana Miletić, koja je vodila đake iz istočne Francuske primetila da su „učili jedni o drugima, ali i jedni od drugih“.
Ekipe učenika iz sve tri zemlje, koje čine pobednici krosa i učesnici projekta, nagrađene su devetodnevnim boravkom u Kampu Krosa RTS-a „Sombor 2019”, od 28. juna do 6. jula, . gde će kroz upoznavanje, učestvovanje u obrazovnim i sportskim radionicama uradili i završnu evaluaciju celog projekta.
„Država zdušno podržava Kros RTS-a, i sve njegove obrazovne i sportske segmente, a raduje i svekolika podrška Fakulteta pedagoških nauka-Jagodina, Pedagoškog fakulteta-Sombor, Matematičke i Sportske gimnazije“, zaključio je u Novom Pazaru, na jednoj od brojnih prezentacija „Obrazovnog kruga – Kulturna baština“, inicijator i vođa Projekta Stevan Kovačević.
Svi multimedijalni izveštaji sa đačkim istraživačkim radovima dostupni su na zvaničnoj stranici Krosa RTS-a: krosrts.rs, a u kampu u Somboru će biti predstavljen i štampani Zbornik radova.
Autor projekta je dr Gordana Stepić, koautor i koordinator programa projekta Blaženka Trivunčić, profesorka srpskog jezika u Pariskom regionu, a projektne aktivnosti u Italiji vodila je Ivana Marjanović, profesor razredne nastave.
Projekat „Obrazovni krug” nastao je inicijativom Krosa RTS-a i Saveza atletskih talenata Srbije, a prošireni „Obrazovni krug – Kulturna baština” podržavaju Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Ministarstvo kulture i informisanja, Ministarstvo spoljnih poslova – Uprava za saradnju s dijasporom i Srbima u regionu, Francuski institut u Beogradu, Matematički institut SANU i Sportski savez Srbije.
Svekoliku podršku „Obrazovnom krugu – Kulturna baština“ još su pružili: gradonačelnici Sombora, Novog Pazara i Zaječara – Dušanka Golubović, Nihat Biševac i Boško Ničić, Zoran Radosavljević, direktor Poljoprivredno-veterinarske škole Svilajnac i Udruženje građana „Dečja radost“ iz Zaječara.
[images cols=“five“ lightbox=“true“]
[image link=“12824″ image=“12824″]
[image link=“12825″ image=“12825″]
[image link=“12826″ image=“12826″]
[image link=“12827″ image=“12827″]
[image link=“12828″ image=“12828″]
[/images]