Četvrti po redu sastanak učenika iz Svilajnca i istočne Francuske održan je u sredu, 15. maja 2019. godine. Učenici su se nakon dužeg odmora ponovo vratili u klupe i putem Vibera razgovarali na temu „Nematerijalna kulturna baština“. Konekcija je bila odlična, te je susret uspešno realizovan.
Kao i do sad, profesorke Snežana Miletić i Dragana Vučković su koordinirale razgovor i aktivnosti, dok su učenici sa oduševljenjem mahali jedni drugima, veselo postavljali pitanja i odgovarali na njih, aplauzima nagrađivali odgovore i pohvaljivali znanje srpskog i francuskog jezika. Primetno je koliko ovakav vid podrške znači svima koji su na putu da usvoje neki jezik, kao i da je ovakav vid komunikacije produktivan za obe strane.
Što se pripremljenog materijala tiče, učenici iz srpske dopunske škole u Francuskoj su se za ovaj susret pripremili kroz video zapise, slike i prezentaciju. Oni su zaista uživali u pripremi ove teme i sa radošću prikazali kako su pravi čuvari srpskog kulturne baštine. Od najmlađeg do najstarijeg, zajedno sa profesorkom Snežanom, obučeni u narodne nošnje, učenici su igrali makedonsko oro, vlaško kolo, sasa, užičko kolo i Igrale se delije. Nakon što su prikazali ove divne narodne igre i kola, usledile su vrlo zanimljive i domišljate zagonetke koje su osmislile učenice Vanja i Mia. Njih su učenici i učenice srpske dopunske škole postavljali na tečnom francuskom jeziku. Odgovore od učenika Poljo škole su takođe dobijali na francuskom i nakon odgovora ih nagrađivali aplauzom. Sa druge strane, pokazali su da odlično poznaju srpske običaje i odgovore na pitanja davali na odličnom srpskom jeziku. Saznali smo koju slavu slave, da su ih bake učile da pletu, da znaju da igraju kolo, da obožavaju folklor, te da uživaju u tradicionalnoj srpskoj hrani, i da bi voleli da što bolje upoznaju narodnu radinost.
U pripremi ove teme i učenici Poljo škole su takođe uživali. Ideja se nizala za idejom, pa su učenici tako shvatili da je sama Poljo škola sa domom dobar primer očuvanja i prezentovanja naše srpske kulturne baštine. Temu su otpočeli školskom slavom Sveti Sava, zatim prikazali vaskršnja jaja, te narodnu radinost, hranu i piće. Pisali su o folkloru, piću, ćilimu…
Tako su, prikupljajući materijal za susret, učenice Dejana i Teodora naučile da rade na razbojima, koji se inače koriste u okviru domske sekcije. One su od kuće donele milje i goblene, pa su u letnjikovcu škole okružene cvećem pravile fotografije i pokazivale jedna drugoj kako se plete šal. Tamara je izrazila želju da se obuče u narodnu nošnju, te se slikala u nošnjama u pravom tradicionalnom okruženju.
Pored narodne radinosti, učenici su predstavili i omiljenu srpsku hranu i piće. Da bi to uradili, otišli su na praksu kod učenika koji se školuju da postanu mesari i snimali telefonom proces pravljenja ćevapa, a u školskom podrumu vina „Čair“ pronašli pravu riznicu rakija i vina. Takođe su prikazali džem od luka, ajvar, turšiju, koje prave naši učenici obrazovnog profila Prehrambeni tehničar, kao i povrće koje uzgajaju budući poljoprivredni tehničari.
Na ovaj način, ujedinjeni oko istih ideja, svi učenici su pokazali identitet jednog naroda, svojih gradova i oblasti iz kojih dolaze. Na zabavan i poučan način su istražili značaj i simboliku kulturne baštine. Učili su jedni o drugima, ali i jedni od drugih. Osmišljali zagonetke, prevodili, beležili video zapise, fotografisali, pravili prezentacije, spajali ton i sliku u video, a zatim ih razlagali kroz pitanja na srpskom i francuskom, sve sa ciljem da saznaju što više o njihovim drugarima i drugaricama. Uz razdragane osmehe, pozdravili su se do poslednjeg, petog susreta.
Dragana Vučković
[images cols=“four“ lightbox=“true“]
[image link=“12547″ image=“12547″]
[image link=“12548″ image=“12548″]
[image link=“12549″ image=“12549″]
[image link=“12550″ image=“12550″]
[/images]